Stichting Theater Olympus

BIJZONDERE VOORSTELLING VOOR MENSEN MET EEN ERNSTIGE MEERVOUDIGE BEPERKING

De theatervoorstelling Aeolus wordt gespeeld voor twee mensen met een ernstige meervoudige beperking die rolstoelgebonden zijn. Dat is het publiek. Per persoon kunnen maximaal twee ouders of andere begeleiders meekijken. Door deze kleine setting is de individuele ervaring het grootst en kan het verhaal het best worden beleefd.

Korte video waarin acteur Henk Zwart het verhaal vertelt. (ondertiteld)

In de voorstelling volgen we het verhaal van Aeolus, de God van de wind die Odysseus tegenkomt op zijn reis naar Ithaka. Aeolus geeft hem drie winden mee in een zak. Deze winden kunnen Odysseus helpen om thuis te komen wanneer er windstilte zou zijn of te weinig wind om zijn zeilen te bollen. Maar de winden vormen een storm die één van de beproevingen is die Odysseus moet ondergaan voor hij kan terugkeren naar zijn  geliefde eiland Ithaka.

We creëren een nieuwe omgeving voor ons publiek waarin je dit verhaal kunt beleven, waar je de wind en het avontuur van Odysseus kunt ervaren met licht, spel, beweging, geluid en zang. Zelfs ruiken en proeven horen er ook bij. Het verhaal wordt herhaald, waarbij we steeds minder tekst gebruiken en steeds meer sensomotorische elementen. Zo maken we een voorstelling die je op maat en per persoon kunt ervaren.

Korte video waarin acteur Henk Zwart vertelt over de voorstelling (ondertiteld)

Voor elke voorstelling wordt contact opgenomen met de ouders of begeleiders om te kijken hoe we voor de best mogelijke theaterervaring kunnen zorgen.

PRAKTISCH

De voorstelling duurt ca. 35 minuten en is bedoeld voor twee mensen met een ernstige meervoudige beperking in hun rolstoel en maximaal vier ouders, broers of zussen of begeleiders. De voorstelling is rolstoeltoegankelijk.

De voorstelling is op verschillende plekken makkelijk op te bouwen in een eigen  theatrale omgeving; in een foyer, op het toneel van een theater of in een grote ruimte van een dagcentrum. We streven er naar om de voorstellingen zoveel mogelijk in reguliere theaters te spelen. De première van AEOLUS was 3 oktober 2022 bij het Nationale Theater in Den Haag.

Boekingen en info: info@stichtingolympus.nl of 06-22044028

Korte video waarin Karlijn vertelt over de voorstelling(ondertiteld)

Concept en regie: Beer Boneschansker

Spel: Henk Zwart en Karlijn Hamer

Kleding: Marina van Dieren

Techniek en voorstellingsbegeleiding: Krik Verschoor en Beer Boneschansker

Advies: Klemens Patijn

Boekingen en productie: Eefje Koch

Fotografie: Rene den Engelsman

Fondsenwerving: Ellen de Ruiter

De voorstelling Aeolus is mogelijk gemaakt door de volgende fondsen:

Prins Bernard Cultuurfonds dankzij het Adri en Greet Bos-de Jong Fonds, VSB-fonds, BNG-cultuurfonds, Stichting SPZ, Dr. Vailliantfonds, de Pier de Boer Stichting, Fonds Kind & Handicap, Freek en Hella de Jonge Stichting, het Marie Schippersfonds en een crowdfundingactie bij VoordeKunst.

Speellijst:

4 juli - tryouts Dagcentrum OMEGA - Amsterdam